fredag 16 juni 2017

Sommarlov

På skolavslutning för femmorna. Så fina. Alla sånger. Alla barn med blommor i håret. Dikter. Tal.  Enda gången minstingen kammar sig på hela året. Det står ändå åt alla håll. Jag tror ungen är född med femton virvlar. Så springer de ut till ett oändligt sommarlov. Man minns känslan. Vi går och äter glass. Ögonen lyser på honom i familjen som får kämpa så med sin hälsa och sin skolgång. Han har jobbat hårt. Han är nöjd. Det ska han vara. Mitt hjärtebarn min sista unge. Han har aldrig fått något gratis. Utom glassen då. Han äter upp det sista och slänger sig upp på cykeln. Tack mamma. Nu drar jag till Viktor. Du mamma. Nu är jag fri. Vi ses i Augusti säger han och blinkar med ena ögat och skrattar med hela ansiktet. Nu börjar sommarlovet!

4 kommentarer:

  1. Så härligt att få njuta och vara ledig några veckor på sommaren, minns att man tyckte det var så länge man skulle vara ledig, men det gick så fort...

    SvaraRadera
  2. Jo. Så är det ju. Men nu slipper han kämpa i några veckor. Det är han väl värd!

    SvaraRadera
  3. Glad Midsommar önskas dej o dina nära o kära!

    SvaraRadera
  4. Linnea: ÅH. Tack fina du. Önskar det samma till dig och de dina.

    SvaraRadera