onsdag 7 juni 2017

En regnig morgon

Den vackraste dagen är varje dag man får vakna. När man har en sjukdom som river och sliter i en ibland så blir man rädd att man inte ska vakna. Måste hinna få ut mina små i egna bon innan jag lägger ner.

Måste ta mer hand om mig. Cyklar i blåsten. Går i regnet. Låter bli sockret. Dricker vinet måttligt. Sover mina timmar. Jag har aldrig varit måttlig. Jag har aldrig varit lagom. Jag älskade att tänja mina gränser. Jag älskade att ha många bollar i luften. Jag älskade att springa fort. Nu måste jag leva långsamt och lagom.

Hektisk helg. Det känns. Då måste jag bromsa. Hjärntröttheten ligger som en våt filt över livet. Grumlar mina tankar. Släpar mig upp och äter frukost med barnen. Tappar kaffekoppen när den ska ställas på bordet. Höger vet inte vad vänster gör.

 Två så glada och goa ungar. Eller en glad och en tonårssur. En  tröja som var nödvändig låg i tvätten. Så himla vanliga tonårsbråk har jag med min tös med särskilda behov. Var fördomsfull och trodde att hennes tonårstid inte skulle vara som alla andras. Det är den. Finnar, fett hår och ständiga utbrott. Nästa sekund är livet på topp igen. En ny tröja som låg undangömd som present fick solen att börja lysa igen. Man trollar med knäna.

 När de gått till sitt så går jag till mitt. Skogen. Där samlar jag kraft. Bland susande löv och en Strömstare som dyker i vattnet. Långsamt återvänder orken i skogens fridfullhet. Ibland måste man stanna upp. Jag älskar den svenska sommaren. Det gör inget att det regnar. I morgon lyser solen igen.

3 kommentarer:

  1. Ja, du så rätt du har, man lär sig leva med skiten man fått, det värker, krånglar och ibland vet man inte vart framåt är. Fast just nu är det mest dotter jag har bekymmer för, katten hennes är fortsatt inlagd och jag vet hon älskar sin katt, samtidigt kostar det massa pengar.
    Har ju fått vara vid havet några dar och gjort åt mycket kraft så nu vilar jag lite och kommer igen sen... Allting går... det tar bara lite längre tid och ibland får man göra annorlunda...

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Oj! Vad har hänt med kisse???

    SvaraRadera
  3. Han fick magsjuka men repade sig inte, på söndagskvällen blev han akut sämre, Emmy försökte få tag på en akutveterinär men lyckades inte. På måndagen var han nästan medvetslös, svårt uttorkad och fortsatt vattentunna diarreer. Han har fått dropp i tre dygn nu...

    SvaraRadera