fredag 28 juli 2017

När de måste följa med

Tiden går och barnen blir större. Vi hann att göra en vecka på en camping innan husvagnen blev skändad. Det var en vecka när barnen fick sitt lystmäte. Aktiviteter som stillade äventyrslustan. Nu ska vi mest göra dagsutflykter då plånboken mest har gått till att återställa husvagnen. Pengar vi kommer att få tillbaka från försäkringsbolaget men som inte finns nu. Dessutom är fjortonåringens krafter inte helt återställda så någon längre tur är inte lämplig. Så. Nu lägger vi också lite energi på att få ut den äldre generationen på lite skojigheter. Problemet är bara att ungarna inte vill följa med. Vad som än erbjuds så vill de hellre stanna hemma. Det är kompisar och hemmaaktiviteter som är viktigare. När ska man tvinga med dem? Farmor och farfar vill gärna bjuda på en glass eller en utflykt till museum och liknande. Vad som än föreslås så låter det: Måste jag följa med? Är det dags att ge sig nu och låta dem vara hemma jämnt? Hur förklarar man för en äldre generation att fiska med kompisar är roligare än en båttur till Visingsö? Hur gör ni alla kloka mammor och pappor där ute? Är det dags att inse att ungarna har växt upp och kärleken och jag får göra Svedala på egen hand? Hur gör man när telefon finns nära och de klarar sig en dag utan mor o far? Njuter man eller förfasas man över att man inte kunde sätta ner foten? Maken säger: Låt dem vara hemma! Det är dubbelt så roligt och hälften så dyrt när vi slipper tjatet från dem. Nja.. Jag tycker nog fortfarande att det är lite kul när de är med. Ibland.

6 kommentarer:

  1. Gud vilken klok gubbe du har!Låt ungarna vara hemma...då får ni tid för er själv :)

    SvaraRadera
  2. Riktigt så sa jag ju inte :-) Men andemeningen var nog den. Jag tycker nog att de kan följa med till Omberg. Lite skogsluft har de inte dött av. Men sen räcker det enligt mig. Låt dem gå och fiska. De går ju inte själva. De HAR ju vuxna med sig. Jag älskar dig och dina modersvingar. Men ibland får du nog inse att även våra minsta har växt upp till rätt självständiga ungar. Låt dem gå. De klarar det nu. Kram Loffe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är knäpp och jag älskar dig fläckvis. Ut och plocka blåbär med dig i stället för o smyg glo på min blogg

      Radera
  3. Vad är orsaken till att de vill stanna hemma? Är det dataspel eller är det kompishäng utan spelande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skärmarna följer med oss. Jag tror helt enkelt att de tycker att det är roligare med kompishäng

      Radera