fredag 26 februari 2010

Att fräsa eller inte fräsa det är frågan

Jag har ibland ett sjuhelsikes temperament. Det har nog alla min vänner råkat ut för emellanåt. Jag har försökt lära mig genom livet när man ska fräsa ifrån och när man ska ha vett att hålla käften. Men ibland blir jag förbannad på helt fel ställen. Det är ju inte det minsta konstruktivt och man kommer ju inte precis längre i konversationen Idag har jag fräst på två ställen. Först på dagis och sen i skolan. Nu sitter jag här med magont och funderar på om det leder till något bra. Förmodligen inte Men ibland måste man bara få säga vad man tycker. Synd bara att jag ska bli så himla högljudd.

På dagis hade de utflykt i dag till Upptäck (vet ifan hur de stavar till det men skit samma). Ingen vettig information har gått ut och i går frågade maken när vi skulle lämna. Det räcker med tio över säger miss fröken. Om det nu är så att man brukar lämna vid nio, läser man inte det meddelandet som om man ska lämna tio över nio då kanske. Men när jag dyker upp med min förväntansfulla kille idag så hade de åkt för en timma sen. Det har inte gått ut någon lapp. Fler föräldrar stod där med sina ungar som blev ledsna. Då rann sinnet. Hur kul på en skala var det att gå hem med en mycket ledsen 6-åring. Även om vi bestämde mer föräldrar än jag att vi skulle ta våra barn till Upptäck själva. Det jävla dagiset fungerar som en potta skit nu. För många ungar och för mycket trötta pedagoger.

Sen skolan. Vår älskade lilla L har ju rätt till assistent. Hon är dessutom inne i en period just nu när hon känner sig ganska ledsen och ensam. Men rätt var det var i måndags så flyttade skolan på assistenten till en annan klass. Så hon har gått utan hela veckan. Idag ringde jag upp rektorn och frågade vem som är ansvarig om min unge skulle ge sig i väg hem över gatan och bli påkörd. Hon är nämligen en rymmare. Nja det visste man ju inte och det ska ju inte behöva hända. Och föresten så hör hon ju inte till en vanlig skola utan passar bättre i en särkola!!!!! Så länge besluten ligger att hon ska vara i en vanlig skola. Så måste de väl för helvete ta ansvar för henne!!!!! Där fick jag mitt psykutbrott nummer två denna dag.

Men nu när jag lugnat mig lite så sitter jag här i stället och smider planer. Här ska kallas till möte. Jag ska kalla ihop både vård teamet som L har och skolan. Funderar på vem mer som är ansvarig på kommunen. Någon socialassistent. Nu jävlar är klimakteriehäxan på språng. Nobody puts Baby in a corner. http://www.youtube.com/watch?v=7GBy7rBzz_I

3 kommentarer:

  1. Det är rätt, på dom bara, för här tycker jag du har helt rätt! I inget av fallen kunde ni gjort något annorlunda. Skolan och fritis har gjort fel!
    Sen tror jag kanske att du ska börja i toppen när du ska bråka. Ge dig på politikerna och de högsta cheferna, de andra har ju inget att säga till om när det verkligen gäller.

    Det tragiska är ju att det är barnen som är drabbade!

    Stå på dig annars gör någon annan det!

    SvaraRadera
  2. Jo så är det ju. Men i Ls fall var det anser jag just rektorn som gjort fel. För är en assistent vikt till henne så ska man ju inte sätta in honom någon annanstans bara för att det fattas folk. Så i det fallet anser jag att ansvaret var hennes.

    SvaraRadera
  3. Jo, men hon kommer förmodligen att skylla på att hon har "för lite resurser" och måste "prioritera".
    Fast jag tror att om du kan få pressen att skriva om det är det ännu bättre!

    SvaraRadera