fredag 14 augusti 2009

En helt ny värld

Jag kan inte påminna mig om att jag gnäller så mycket på att vara hörselskadad. Det är en del av min vardag och har så varit hela mitt liv. Jag hör det jag vill höra brukar man ju skämtsamt säga. Mina hörapparater är för mig lika naturliga att greppa på morgonen som mina kläder. De vållar mig sällan några problem och man är evigt tacksam att de finns. Jag minns så himla väl hur det var när jag fick dem 18 år gammal och en helt ny värld öppnade sig. Jag minns än idag hur det kändes att vandra ner för sjukhustrappan och höra fågelkvitter och humlors surr.

Det finns dock en liten detalj som aldrig har funkat. Att lyssna på radio. Det är klart att man små lyssnat genom åren och ett eller annat har man väl hört när man skruvat upp. Men jag har aldrig kunnat följa ett helt radioprogram utan att sitta med huvudet precis intill högtalaren och det har man ju sällan tid till. När jag var liten lyssnade jag på svensktoppen. Min far och jag satt på morgonen och hade skruvat upp den gamla transistorradion på högsta volym och mor gick ut för att slippa spränga sin hörsel.

När man som jag varit på många arbetsplatser genom åren så har många frågat i olika sammanhang vilken radiokanal som ska stå på och skråla. För mig har det kvittat. Jag har oftast inte ens noterat att radion funnits över huvudtaget.

Men idag råkade det bli så att min kära trotjänare till mobil gick hädan. Eftersom jag verkligen tyckt om den så ville jag ha en precis likadan. Det gick ju naturligtvis inte att få. Men det blev en moderniserad variant av den jag hade. På den mackapären råkade det finnas en radiofunktion. Man använder hörsnäckan som antenn. Så återigen öppnades en ny värld. Därav denna sena timme. Jag kan inte sluta lystna. Jag kan skruva upp hur högt som helst utan att störa min omgivning. Samtidigt som jag kan ha kvar hörapparaten i det andra örat så jag kan höra kottarnas kiv och stoj om de inte sover som de gör nu

Så nu ska här lyssnas Så är det någon som tycker att jag verkar frånvarande? Det stämmer. Jag kan till och med diska och lyssna på radio. Ha ha. Nu du Hasse P på radio Jönköping. Nu ska jag äntligen få veta vad du och Bosse bildoktorn kokar ihop.

4 kommentarer:

  1. Vad mycket det är man inte vet och förstår. Jag tar ju radiolyssnade för givet och inte tänker man på att andra inte hör på samma sätt.

    Vi ska itll Nässjö och kolla husvagn på söndag. HAr hittat en skitfin Kabe där. En gubbe som köpte den ny -89 och har använt den två veckor om året. Nu sitter frun i rullstol så de kan inte åka ut längre.
    Och på lördag blir det tysken för inköp av ny diskmaskin(nån påtalade behhovet för oss) plus inköp av ny/begangad grill, funnen på blocket.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ni hittat eran Kabepärla. Låter som en bra affär :-) Men grillen fattar jag inte. Ni har ju en ny????? Vill gärna köpa Kabelina om vi får. Förutsatt att vi får stalla upp henne vintertid. Självklart betalar vi hyra för uppstallandet. Vågar knappt ha henne här sommartid men det får ju gå. De bara förstör här i området. Vi är medvetna om att hon är gammal och ärrad. Men det duger åt våran lilla familj. vi vet ju vad vi köper om vi köper av er. Tillskillnad om man skulle köpa en så gammal på Blocket. Det är klart att hon kan börja läcka hon också om ett år eller så. Men det finns väl packtejp ;-) Säga bara till när ni vill ha den såld.

    SvaraRadera
  3. njae, jag ´hittade en sån fin grill i Grebbestad, men de ville ha 2600 spänn för den och det tyckte jag var lite dyrt. Nu hittade jag en likadan i Tranås och han tar med den till A6 imorrn. En fyrkantig pelargrill, med tändröret i pelaren.
    Såg en likadan kabe som vår på blocket häromdan, den var borta på 6 timmar!
    Du spg det där som börjar på disk och slutar på maskin. Tysken har rea fred-lörd! :-)))

    SvaraRadera
  4. Just därför vill vi köpa den :-)

    SvaraRadera