söndag 12 juli 2009

Sorg över ett hus djur

En av mina flitigaste läsare har ett tungt beslut att fatta. En av de fyrbenta vännerna har tjänat färdigt. En gladlynt kuse som älskar att kasta hinken efter sig när maten är uppäten. En för övrigt frisk och härlig krabat måste dö för att hovarna inte kan bli friska. Även om han är gammal så känns det rätt tragiskt. Jag som får ont i magen av att jag råkade skada en humla när jag skulle vattna mina Petunior kan bara tänka mig hur jobbigt det måste vara. Minns hur det var när vi skulle låta vår kisse somna in. Vi hade precis fått lilla L. Vi tillbringade all vår tid på sjukhuset och vi visste att vi skulle få göra det de närmaste tre månaderna. Vi var bara hemma för att titta till Felix när vi upptäckte att han hade problem med kisseriet. Vi sökte veterinär hjälp men det satt inte i urinledarna utan i njurarna. Det hade gått att åtgärda men han behövde lång konvalescens. Just då fanns inte orken för två skyddslingar som var sjuka. Vi valde naturligtvis att lägga fokus på vår älskade dotter. Min make J satt hela tiden och höll i Felix när han fick somna in. Jag har aldrig sett min gubbe gråta så mycket. Det tog tre sprutor innan svansen slutade att vifta. Det tog fyra innan hjärtat slutade att slå. I det ögon blicket bestämde jag mig för att aldrig någonsin skaffa katt igen.

Som jag i tidigare inlägg har skrivit så har vi gjort en utrensning av gammal bråte och slängt på tippen. Men vi kan bara inte slänga Felix saker. Människor omkring oss får tycka vad de vill. Men i en liten hörna i vår lägenhet står Felix transportbur innehållande hans leksaker, koppel, tandborste (urk), borstar med katthår kvar, och ett litet kort där han sover i husses famn. Ofta pratar vi om roliga saker han gjorde eller bus han hittade på. För oss var han en i familjen och någonstans gnager samvetet att man inte la krut på att få honom frisk. Det är sju år sen snart. Hur överlever folk som förlorar sina barn?

2 kommentarer:

  1. Det känns gott att ni tänker på oss, Mentalt har vi ju vetat om problemet sen i maj, men nånstans hoppas man ändå på att det ska gå annorlunda.
    Hovis var här igår, för två skor hade lossnat. Det är tio dagar tills han ska komma nästa gång. Sitter skorna till dess och inget annat händer, för han har nog lite ont i ett bakben oxå, så får vi se då.

    Har jag frågat om ni kan bli lantisar igen 31/7 - 6/8 annars gör jag det nu. Emmy är nog hemma och jobbar och kommer kanske ner till oss nån dag, men hon finns troligen hemma det mesta av tiden.

    SvaraRadera
  2. Oki, då hänger han förhoppningsvis med ett tag till då gamle mannen. Jupp du har frågat men nu har vi ju exakt datum. Klart vi kommer :-) Kramis

    SvaraRadera